Är det frånvaron av fysiskt motstånd? Med Polanskifallet i färskt minne blir det logiskt att 13-åringar som inte gör fysiskt motstånd anses ha haft sex ”utan våld eller tvång” – dvs. utan att något ont vederfarits dem. Att de verbalt sagt nej hjälper dem inte. Krig är fred och nej är ja . Övergrepp är sex.
Ska vi alltså kräva av 13-åringar att de gör fysiskt motstånd? I så fall ser jag bara en lösning. Omedelbart införande av feministiskt självförsvar med start redan på mellanstadiet. När de kommer upp på högstadienivå är det för sent. Ungarna måste lära sig slåss för att kunna freda sina egna kroppar. Om inte är de räddningslöst förlorade den dag de påstår att de haft sex mot sin vilja.
Att någon våldtagit dem.
Det är så det upplevs när någon tränger in i en trots upprepade försök att slippa undan. Ingen tränger in i män – om de inte är homo. Är det därför de har så jävla svårt att förstå känslan av våldtäkt?
Sexpositiv, ett ord som sexliberalerna gladeligen använder om sig själva, är det ett ord som betyder att sex är positivt även när det är negativt? Dvs. negativt för andra.
Sex är ju jävligt positivt för den som får orgasm. Men om den som ger en orgasmen har ont och får anstränga sig för att inte skrika av smärta, hur skön är egentligen orgasmen? Är den fortfarande jävligt skön?
Det är lätt att förstå våldtäktsmännen då. De har bara sex. Oberoende av hur andra upplever att de har sex. Andra ingår inte i beräkningen. Andra är reducerade till hål. En kropp utan känslor.
Om man inte förstår den tunna gränsen mellan frivilligt sex och ofrivilligt, då är det enkelt.
En sak till. Inför genuspedagogik på alla dagis. Man kan inte å ena sidan tycka att flickor ska vara väna små varelser som står tillbaka för de bullriga pojkarna och å andra sidan kräva att de ska försvara sig med våld när de blir utsatta för våldtäktsförsök. Det går inte ihop. Det håller män kvar i offerrollen, de har lärt sig sen barnsben att det inte är så noga med flickors behov. Flickors känslor och uppfattningar. Då de råkar ut för en flicka som påstår att hon borde ha blivit tagen på allvar, att hennes nej var ett nej, kissar de på sig. Åh herregud, har flickor också en egen vilja? Det var som fan! Ska jag skaka galler nu? Bäst att ringa mamma. Det är sååå synd om mig.
8 svar so far ↓
kurry // november 15, 2009 vid 2:05 e m
Fantastiskt bra.
A // november 15, 2009 vid 3:17 e m
ja…superbra
stefan hallgren // november 15, 2009 vid 3:47 e m
Naturligtvis måste ”nej” vara fullt tillräckligt, vare sig verbalt eller med kroppsspråk.
Sedan kanske det kan vara en tunn gräns i vissa fall, men om man använder den tunnheten som förevändning för att tänja ut våldtäktsbegreppet till i princip allt man ogillar i sexväg, då får vi en inflation i begreppet våldtäkt: samtyckande vuxensex med betalning inblandad blir våldtäkt; samtyckande vuxenrollspel med bdsm inblandat blir våldtäkt; medelålders gubbslem som har sex med frivillig 17-årig blir våldtäkt; och porr blir våldtäktens teori och instruktionsbok. Kvar står då den som har blivit våldtagen på riktigt och kan känna sig ännu mer relativiserad och bagatelliserad, för allting är ju våldtäkt anyway.
A // november 16, 2009 vid 5:00 f m
ja hej stefan
kommentarsfunktionen till analsexinlägget är avstängt
jag menade bara att det inte var någon risk att du fjäskade med den kommentaren
Banarnia Bananas Baker // november 20, 2009 vid 2:33 f m
”Omedelbart införande av feministiskt självförsvar med start redan på mellanstadiet.”
Ja, det har jag länge tyckt varit den enda logiska lösningen. Blir man via träning i Martial Arts tidigt kroppsmedveten nog ökar självkänslan, förutom att man kanske dessutom hinner få tillräckligt med träning i att bedöma situationer. Vad mig angår kunde man införa dett redan från första klass, och kasta ut något annat ämne.
Spillulle // november 20, 2009 vid 1:08 e m
Varför ska självförsvaret vara just feministiskt? Ska inte unga pojkar få lära sig att freda sig från fysiskt starkare män, eller vad är meningen?
stefan hallgren // november 20, 2009 vid 6:28 e m
Nej, för fan, unga män som intresserar sig för självförsvar mot övermakt är ju bara Holywood-hjärntvättade. Det finns ingen som helst anledning för unga män att intressera sig för självförsvar bara för att statistiken visar att de är de mest utsatta för oprovocerade grova våldsangrepp.
Jag menar lite spill får man ju ta; om ett högt antal unga män blir svårt misshandlade/mördade varje år, så är det ju ändå mycket värre om någon ung kvinna blir tittad eller tafsad på på ett snuskigt sätt.
Banarnia Bananas Baker // november 21, 2009 vid 5:19 f m
För mig får man gärna införa martial arts på schemat för HELA klassen, dvs båda könen, från första klass. Det kan nog utveckla en viss självkänsla och förmåga att fokusera och försvara sig mot vidriga föräldrar också. Och gärna då en ca 1 1/2 timmes träning varje dag, för att det ska ge resultat och inte bara ytliga kunskaper. Men det lär väl inte hända på ett tag. Den som har energi för det kunde ju
däremot dra igång en kampanj för att propagera för detta. Om inte annat skulle det kanske resultera i en debatt för varför detta kunde vara en god idé. Som tex vilken form av martial art som kunde vara lämplig.
Likt banken efter kl 15 är kommentarsfunktionen stängd.